Richard den Buitelaar

HET ONTSTAAN VAN DE Q GROEP: ALLES ONDER ÉÉN DAK


Wie in het vastgoed zit, kent hem inmiddels: Richard den Buitelaar, directeur van Q Makelaars en ook van de Q Groep. Richard heeft vanaf het eerste moment een duidelijke missie en dat is verhuizen betaalbaar maken. Inmiddels heeft hij bewezen dat dit mogelijk is, onder andere door samen te werken met verschillende partners uit de keten. In een notendop vertelt hij hoe Q Makelaars in razend tempo is uitgegroeid tot de Q Groep.



“Het begon allemaal 12,5 jaar geleden: voor mijn afstudeerscriptie deed ik marktonderzoek naar de redenen waarom klanten voor hun makelaar hadden gekozen. Uit dat onderzoek bleek dat bijna iedereen ontevreden was over zijn makelaar. Daarentegen dachten de makelaars dat ze juist heel goed bezig waren. Ik ben gaan luisteren naar de wensen en behoeften van de klant en heb dit omgezet naar een aantal klantbeloftes waarmee ik ben gaan werken:

Werken op basis van No Cure No Pay

• ’s Avonds en in het weekend beschikbaar buiten kantoortijden

• 24 uur per dag bereikbaar zijn


Op dat moment was ik 26 jaar en ik werd benaderd door Pieter-Jan Dekker: één van de grootste franchisenemers van “De Hypotheker”. Hij vroeg mij of ik in Zwijndrecht een makelaarskantoor kon op zetten. Tegelijkertijd kon ik gebruik maken van het netwerk van “De Hypotheker”. Dit zorgde voor een vliegende start van Q Makelaars. Na een jaar openden we ons tweede kantoor in Oud-Beijerland. Het jaar daarna openden we nog drie kantoren inverschillende plaatsen. Toen sloeg de crisis hard in.

We hebben hierop direct actie ondernomen en de panden die niet meer te verkopen waren uit onze portefeuillle gehaald. Ook introduceerden we een nieuwe manier van werken voor de panden die nog wel courant waren en voor onze nieuwe klanten. Dit was het werken vanuit de woningzoekenden in plaats vanuit het aanbod. Deze aanpassing bleek wederom succesvol waardoor we vervolgens weer ieder jaar een kantoor konden openen.


Op deze manier heeft Q Makelaars zich als een speer ontwikkeld en hadden we in 10 jaar tijd 10 vestigingen. Een unieke prestatie! Ik heb 2,5 jaar geleden Pieter-Jan uitgekocht en direct een recordjaar gehad. Vervolgens is de laatste 1,5 jaar onze markt compleet ingestort en heben we flink moeten saneren. Daarnaast zijn we met succes op andere markten gaan zitten: Bedrijfshuisvesting, Verhuur, Financieel Advies, en het ontzorgen van de ondernemer.

Het afgelopen jaar is de omzet van de bedrijfsmakelaardij verdubbeld en de winst verdrievoudigd. Dit jaar groeit de omzet van Topmedia Groep met tientallen procenten en Q Financieel is in 1 jaar gegroeid van 1 naar 5 medewerkers.


Na de succesvolle aanpassingen in de crisistijd zien we hier het ontstaan van de Q Groep: een dienstverlener die zich met haar bedrijfsonderdelen richt op de woonconsument en de ondernemer in Nederland. Wat ook niet onbenoemd mag blijven is dat we dit jaar, ondanks het moeilijke voorgaande jaar, op de 22e plaats zijn opgenomen in de Top 100 Woningmakelaardij.


De komende jaren zullen moeilijk blijven, veranderingen in de wereld en de markt volgen elkaar in snel tempo op. Projectontwikkelaars en beleggers worden voor de Q Groep steeds belangrijker en we krijgen dan ook te maken met een ander type klant. Dit zijn de professionele vastgoedpartijen. Veel makelaars zullen gaan verdwijnen. Tarieven blijven onder druk staan en de vraag is of de vele nieuwbouw die is aangekondigd er wel gaat komen gezien de stijging van de grondprijzen en de bouwkosten. Op dit moment is de koopmarkt helemaal ontploft. Zodra de rente echter gaat oplopen zullen we zien dat er een definitieve verschuiving komt van de koop naar de huurmarkt. Hier hebben we als Q Groep goed op ingespeeld en zijn daarom voorbereid op de toekomst: of het nu gaat om kopen, huren, blijven zitten (hypotheek oversluiten) of om bedrijfsmatig

vastgoed. Wij kunnen de klant ontzorgen en adviseren waarbij de klantbehoefte écht centraal staat, dankzij de verschillende disciplines die we bieden. Alles onder één dak.”